Una herramienta para “cazar” a quien “copi y pega”


Publicado por Pedro Pablo Salvador Hernández

UNA HERRAMIENTA PARA ‘CAZAR’ A QUIEN ‘COPIA Y PEGA’


Un alumno universitario entrega un trabajo. El documento es conciso, está bien explicado y argumenta una buena tesis. Y sin embargo, su profesor les suspende y acusa de plagio al estudiante por haber hecho un ‘corta y pega’ de otros reportajes que están colgados en Internet. Todo gracias a un nuevo software que, tras un par de clics, es capaz de afirmar si un archivo ha sido copiado y de dónde.

Por lo menos eso es lo que promete Approbo, una nueva aplicación gratuita a través de la red pensada para encontrar plagios de cualquier documento en el ciberespacio. O mejor dicho, si un mismo texto se encuentra repetido en alguna página web, ya sea total o parcialmente, y además mostrar claramente dónde se encuentra repetido el informe en cuestión.

Su funcionamiento es sencillo. Únicamente se ha de cargar un archivo en la página de la herramienta y con un click en pocos segundos se sabe si el texto contenido en el documento de cualquiera de los formatos que cargan Microsoft Office, Adobe Reader u OpenOffice- está en Internet y dónde.

Incluso permite comprobar en qué grado se ha realizado la copia mediante una pantalla que muestra al mismo tiempo ambos textos, el original y el acusado de copia. De esta forma se puede ver qué contenidos han sido utilizados y de qué forma.

“Hemos intentado desarrollar una herramienta sencilla, intuitiva y que pueda usar cualquiera”, señala el director general de Symmetric, Josep Lluís Manso, la empresa barcelonesa que ha desarrollado la aplicación.

Se trata de un software totalmente gratuito al haber sido financiado por Citilab, un portal de educación online participado por varias administraciones públicas, y poder alojarse en sus servidores.

La herramienta utiliza los motores de búsqueda para encontrar dónde se encuentran coincidencias con el texto original que se sube a la web. A partir de ese punto, comprueba palabra por palabra todo el archivo y lo visualiza de manera gráfica. Únicamente tarda unos segundos en mostrar si hay coincidencias, y para mostrarlas en pantalla otros más. En el caso de grandes documentos, de unas 200 páginas o más, se puede demorar como mucho dos minutos.

“No es lo mismo que hace, por ejemplo, Google. Un buscador te da la información en bruto, nuestro programa es capaz de validar que hay una copia, busca la información y te la muestra”, justifica Manso.

Ideal para la comunidad docente
Principalmente se ha creado con la intención de convertirse en la pesadilla de la legión de alumnos holgazanes que, tras navegar unos minutos, ‘copian y pegan’ un texto dejando al profesor con la duda de si se trata de un trabajo hecho a conciencia o mediante unos cuantos clicks en la red.

“Lo hemos desarrollado sobre todo para el entorno educativo”, explica Manso, quien estima que “con Internet nos enfrentamos al ‘corta y pega’ y, para ello, necesitamos herramientas”.

Sin embargo, desde Symmetric afirman no estar en contra de la copia. “Estamos a favor de que los documentos, cuando son buenos, se copien y se extiendan; lo único que reafirmamos es que se cite a las fuentes”, explican.

Actualizo esta entrada el 21/06/2010 con una noticia vista en GUARDIAN.CO.UK

Internet plagiarism rising in schools

Half of university students also prepared to submit essays bought off internet, according to research

A child on the internet Sixth-form heads believe young people needed to be tutored as early as year 7 in how to formally credit and reference sources, says Barry Calvert. Photograph: GuardianThe number of schools using plagiarism-detecting computer software to catch A-level students cheating in their coursework has rocketed, amid warnings that children as young as 11 need to be taught not to copy and paste from the internet.

Nearly 90 schools and more than 130 colleges now use the Turnitin database to cross-check pupils’ work with material found online – double the numbers two years ago.

Barry Calvert, of nLearning, which provides the software, said sixth-form heads believed young people needed to be tutored as early as year 7 in how to formally credit and reference sources, rather than just taking chunks of text off the internet and passing it off as their own.

The figures come at the beginning of a three-day international conference into plagiarism at Northumbria University, where experts from around the world will share ideas for catching cheats. The conference, organised by the nLearning-funded Plagiarism Advice Service, will hear how new research suggests that half of university students would be prepared to submit essays bought off the internet.

Dan Rigby, an economics lecturer at Manchester University, questioned 90 second- and third-year students at three universities and found they would be prepared to pay more than £300 for a first-class essay, £217 for a piece of work worth a 2:1 and £164 for a 2:2.

Rigby said: “Although the sample of students is small, the results are indicative, statistically robust and rather disturbing.” He also found that 45% of students were certain a peer had cheated during an essay, report, test or exam in the past year.

Earlier this year the exams regulator, Ofqual, revealed that an increase in the number of pupils trying to cheat in their GCSEs and A-levels using mobile phones and MP3 players led to penalties for malpractice rising by 6% in a year.

Students received more than 4,400 penalties in 2009, and the number handed out by staff was up 29%.

Most universities in the UK already use Turnitin, but are telling school heads it is their responsibility to teach students referencing skills, Calvert said. “There’s been a lot of push back from higher education saying it’s up to schools to have children prepared when they come to us so they understand how to do this,” he said.

“We need to get students to understand that the internet is not just some kind of information smorgasbord you can turn to – it’s actually somebody’s work that needs to be credited and sourced in the same way as you would other sources,” he said.

But the internet also has a positive effect on learning, Calvert added.

“When I was a child our local library used to be sick of the sight of us saying ‘has that book come back yet?’ because there was only one book on the Vikings or the Romans. So on the one hand the internet has opened up a greater opportunity for everybody to learn, but on the other it’s created that opportunity for people to just cut and paste.”

The conference will also hear that the problem of plagiarism at university could be reduced if students used “digitial storytelling” – creating packages of images and voiceovers – rather than essays to explain their learning from an imagined personal perspective.

Phil Davies, senior lecturer at Glamorgan university’s computing school, said he had been using the technique for two years and had not seen any evidence of cheating. “Students find it really hard but it’s very rewarding, because they’re not copying and writing an essay, they have to think about it and bring their research into a personal presentation.”

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Autor: victormcoach

Profesor. Coach. Asesor Editorial

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